Njut av konst på öarna!

Konstvågen - 6 - 7 augusti

VÄLKOMNA!

Konstrundan Konstvågen är ett samarbete mellan Öckerö kommuns Utbildnings,- kultur och fritidsförvaltning och Kulturföreningen Konstvågen. Huvudaktör är kulturföreningen Konstvågen, med stöd av Öckerö kommun och Västra Götalandsregionen.

KONSTVÅGEN - ÖCKERÖ KOMMUN - EN STOR KULTURHÄNDELSE VARJE ÅR

Själva namnet är poetiskt och talande - det beskriver såväl en rörelse som en plats, att havet utgör en viktig del av bakgrunden råder ingen tvekan om.

I år firar Konstvågen 20 år.

Det som en gång började som en hantverksmässa har växt till en av landets största konstvandringar sett till deltagarantal, men första helgen i augusti har också blivit en folkfest, med besök i ateljéer, trädgårdar och sjöbodar runt om på de många öarna i Öckerö.

För konstnärerna betyder det att deras konst exponeras, det inbjuder till många intressanta möten och diskussioner, men också att besökarna faktiskt köper många konstverk under dessa dagar.

Besökare kommer från när och fjärran, ö-bor, sommarboende och turister.

Konstvågen har en imponerande bredd i konstnärliga uttryck - måleri, skulptur, textilkonst, fotografi, collage, grafik, keramik, ja t o m danskonst

Jubileumsåret 2022 deltar 110 konstnärer.

Under många år har konstvågen utvecklats och drivits tack vare stora insatser från Lotta Magnusson Nyberg, kultursamordnare i kommunen.

Idag står en kulturförening för arrangemanget med stöd av Öckerö Kommun och Västra Götalandsregionen vilket kommer att möjliggöra nysatsningar framöver.

Detta jubileumsår blir det en festlig invigning av samlingsutställningen med Konstvågens alla konstnärer Lördag 11 juni.

Vi kan utlova en rad överraskande upplevelser för såväl barn som vuxna.

Utställningen hålls öppen hela sommaren, så du kan uppleva och välja dina favoriter att besöka själva Konstvågen-helgen 6-7 augusti. kl. 11-18 kan du besöka 110 ateljéer, trädgårdar, sjöbodar och andra lokaler där konstnärerna visar sina verk.

Helgen är en folkfest med tusentals personer som letar sig fram på öarna mellan ateljéer, fikar och njuter av konsten. Många kommer hem med en tavla, ett fotografi eller en skulptur.

Samlingsutställningen i Utställningshallen, Öckerö bibliotek, Navet.

11/6 – 7/8 2022.

Utställningens Öppettider följer Öckerö bibliotek

www.ockero.se/bibliotek

Vi välkomnar såväl nya som gamla konstnärer och vi hoppas som vanligt på många nyfikna besökare.

Se till att ryktet om Konstvågen sprids vida omkring!

270228933_2105609239613859_8196769726511633143_n
bojj
220222 Orange Ejdrar bredd (1 av 1)
Gunnar Larsson_smyk
bild5
bild4
Skugghall_bild_300
svennsson_bild_300_jpg
Lidebo_bild_300_jpg
Jansson_bild_300-
Long_bild_300_

Konstvågens nya logotyp

Kulturföreningen Konstvågens styrelse berättar om valet av den orangea färgen:

Släpp fram din fantasi och kreativitet i en egen, annorlunda och lite oväntad symbol för Konstvågen 2022. För mig som inte är öbo, är orange en glad och happy färg som signalerar att HÄR händer det någonting. / Brittmari

Förutom att den oranga färgen är väldigt tydlig så är det den vanligaste färgen på bojar och välen. Tror att det var den enda färgen på gamla flytvästar nom jag inte kommer i håg fel.
/ Sven

På öarna är orange färgen för det som är viktigt att uppmärksamma och finna - en betydelsefull signal till alla som närmar sig.

Bojen i en trygg hamn, garnblåsan för näring och njutning (hummer).

En vacker solnedgång över havet.

Ett utropstecken!

/ Lars

Den oranga färgen ger mig tankar till säkerhet, flytvästen jag hade när jag var liten, bojen vi la till vid med båten ute i viken, och som en markör, prickar på havet som visar att här är något du måste uppmärksamma.

Den oranga färgen är för mig en signal till: titta här! Se upp! Här är något du måste se!

Så orange är den kreativa färgen för Konstvågen som på alla sätt kan användas för att få uppmärksamhet. Se här är något du måste uppmärksamma!

Hur man får detta att ske är upp till utställaren)) Jag jobbar med lera… en sprutmålad stor orange kruka med nummer på. Du uttrycker dig i trä… en orange stol vid din ingång eller en trave av detsamma! Fantasin har ingen begränsning;)

/ Christina

För mig visar färgen orange på Kulturföreningen Konstvågens ”nystart”. Det är 20 år sedan konstrundan började att genomföras första helgen i augusti i Öckerö kommun. En orange boj signalerar en plats där något spännande finns att upptäcka och detta kommer verkligen att ske Konstvågenhelgen 6 - 7 augusti. Hela styrelsen ser fram emot att ta del av 2022-års orange-signalerande konstrunda. #Konstvågen2022 / Lotta

Föreningen en konstnärsdriven kulturförening som står som arrangör i samverkan med Öckerö kommun.

Arrangemanget genomförs med stora ideella insatser från konstnärerna själva och det är viktigt att de garanteras inflytande över Konstvågens utformning och utveckling.

Vi hoppas på stor uppslutning och engagemang framöver.

Kulturföreningen Konstvågen Öckerö är en registrerad ideell förening.

Vi ser fram imot en trevlig Konstvåg 2022.

varma hälsningar styrelsen.